Tuesday, March 6, 2012

From KAMI to Projek Pop

Memandangkan entri kali ni temanya ada unsur unsur Malaysia sikit so aku pun nak menulis dalam Bahasa Malaysia. Kalau guna English nanti macam tak kena pula. Macam poyo pun ada.

Hari tu aku ada tengok satu cerita dekat 8tv tajuknya Projek Pop. Gempak jugak lah. Ada Christina Suzanne, Iedeil Putra, Hujan. Aku tengok muka muka ni ada je aku dah menggelabah excited.



Projek Pop mengisahkan tentang susah senang belakang tabir pembikinin sebuah konsert. Tunjuk macam mana proses kecoh kecoh belakang stage apa semua. Siap dengan soundcheck gone wrong lah, wartawan menyibuk lah, artis bajet demanding habis diva lah and whatnot.

Dari episod pertama ni aku tengok, macam agak promising. Boleh sampai tahap Ahad depan aku nak duduk tercangkung bersimpuh depan tv semata mata nak tengok episod 2. Ada satu scene ni di mana Noh Hujan dengan Radhi OAG berkomunikasi dalam Bahasa Sarawak haha ok sumpah lawak and best gila. Radhi OAG woi. Epic tu! Lepas tu aku dengar nanti akan ada beberapa lagi yang akan buat cameo, like Liyana Fizi. Wey, sumpah looking forward to that episode *fangirling*.

But with all the Malaysian indie acts involved in this series, i cant help remembering the days when Kami was aired, also on 8tv. Kami, i think (correct me if i'm wrong), was the first show that's brave enough to introduce the country's indie scene and took it to a whole new level.

Eh aku ni dah apahal tiba tiba tukar bahasa? Poyo... Poyo...



Siapa tak suka tengok Kami? Masa tu siapa yang tak tengok Kami serious tak cool. Aku tak ingat sangat, tapi rasanya masa tu aku Form 3? Form 4? Zaman zaman baru nak rasa remaja, baru nak rebel bajet troublesome buat benda benda tak elok supaya sepuluh tahun lepas tu boleh look back dan cakap macam ni

"I've done that and i regretted it."

Masa tu aku dekat asrama jadi aku tak boleh tengok dekat tv. Ahad malam aku ada prep. Jadi demi untuk sentiasa kelihatan cool, aku pun bertungkus lumus catch up episodes of Kami yang aku tertinggal dekat internet. Ya, memang desperate sampai macam tu. Sebab alasan paling utama aku tonton Kami adalah supaya aku nampak cool.

Ok tipu. Alasan paling utama aku tonton Kami ialah Ali.



Ok tipu lagi. Sebenarnya aku nak tengok Kami sebab cerita ni memang best. Kami mengisahkan tentang 5 sahabat yang bersama sama mengharungi liku liku kehidupan seorang remaja. Masing masing ada masalah sendiri, cerita sendiri. Tidak tipikal seperti drama drama Melayu yang lain.

Aku masih ingat tagline cerita Kami yang sangat popular masa tu. Asyik asyik ada orang buat status Myspace. Kalau masa tu Twitter dah up macam sekarang, mesti hari hari nampak ada orang tweet sampai jadi trending topic.

"Hidup ini memang palat, tapi hari esok masih ada"

Pehhh, mendalam siot.

Kami ni ramai peminat, jadi aku pelik sedikit kenapa tak ada season 2. Season 1 dah lah 8 episod je. Instead, kau bagi kitorang Kami The Movie. Aku prefer season 2 daripada movie kot. Dah lah dalam movie tu tak pasal pasal kau bunuh Abu. Shit!



Zaman ni aku memang dah berjinak sedikit dengan muzik muzik indie. Couple, Estrella, Bunkface (masa ni Bunkface tak masuk mainstream lagi, masih cool) dan sebagainya memenuhi playlist MP3 aku. Jadi bila aku tengok Kami, aku jadi makin terdorong. Aku mula rasa nak pergi gig. Aku tak kata lah aku ni jenis hardcore minat underground muzik ke apa, but after that i've watched OAG, Bunkface, Estrella, Couple, Bittersweet, The Times, Butterfingers (and probably more, i couldnt remember) perform live.

Tapi sekarang dah tak. Macam aku cakap dalam post Rock The World tempoh hari, my indie days were way over. Bawak aku pergi gig kecil kecil boleh lah. Tapi kalau sampai nak mosh... i'm too old for that shit. Tapi aku tak tinggalkan 100% muzik muzik indie ni. Dalam playlist aku masih ada Liyana Fizi (sebab Estrella dah tak ada tsk tsk), Bedroom Sanctuary, Society, Diandra Arjunaidi, etc. Although aku tak tahu adakah muzik muzik sebegitu masih dilabel sebagai indie sebab mostly sekarang semua nak kejar masuk mainstream.... Hmm what a pity.


Anyway, bottom point is,

I KNOW RIGHT. ANNOYING BETUL NINA NI. DARI TADI MEMBEBEL MERAPU MERABAN RUPANYA TAK SAMPAI POINT LAGI.

I missed those moment. Aku tengok Projek Pop, aku teringat Kami, aku teringat muzik...

So i'm watching Kami all over again! Yay! Tengah episod 6 ni! Masih in the mood! Bye nak sambung!


p/s: Catch Projek Pop on 8tv every Sunday, 10.30pm ke 11pm entah. Aku cakap entah sebab promotion iklan semua kata 10.30pm tapi haritu aku tengok dekat tv pukul 11pm so.... mindfucked.

1 comment:

zuley said...

yeah KAMI.
jgn lupa download ye.
evans nak aku usha die lg.bhaaha